Käyttäjätunnus

Salasana




Säännöt ja ilmoittautuminen
Tulokset

Säännöt
Sarjat ja osallistujat
Elmeri ja Haastamme
Kilpailun tulokset
Palkitut osanottajat

Seurantakierros 2010
Kilpailun tulokset 2007
Kipailun tulokset 2006
Säännöt
Sarjat ja osallistujat
Johtoryhmä
Elmeri+
Elmeri+ -koulutus
Tietokyselyt
Poissaolot
Ilmoittaudu kilpailuun
Usein kysyttyä



» TS-VALTUUTETTULISENSSI
Lisää työkaluja työsi tueksi!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» Työturvallisuuden ja -terveyden johtaminen
uusi, ainutlaatuinen käsikirja 79€

Stressi ei laannu, jos työn ja vapaan välille ei tee eroa

4.5.2019

Ammattilaiset muistuttavat, että palautumisesta on syytä huolehtia jo työpäivän aikana

Kotiin tullessa ajatukset pyörivät edelleen töissä. Rauhoittuminen on vaikeaa, tunnet olevasi ylikierroksilla - tai päinvastoin, olet päivästä toiseen läpikotaisin väsynyt.

Stressin ja uupumuksen oireista puhutaan paljon, mutta mitkä ovat hyviä keinoja fyysiseen ja psyykkiseen palautumiseen? STT:n haastattelemien asiantuntijoiden mukaan palautumiseen tulisi panostaa jo työpäivän aikana. Finlan työterveyspsykologi Miia Metsäsen mukaan töissä on tärkeää pitää taukoja, koska se tukee myös työpäivän jälkeistä palautumista.

- Myös sillä on merkitystä, mitä teet tauoilla. Esimerkiksi lounas tulisi todellakin pitää jossain muualla kuin työpisteellä, ja työkavereiden kanssa lounaalle mennessä voisi sopia, ettei työasioista puhuta, Metsänen sanoo.

Metsänen huomauttaa, että vaikka houkutus kännykän selaamiselle olisi suuri, tauko on hyvä viettää muissa merkeissä.

Työterveyslaitoksen johtavan asiantuntijan Jaana Laitisen mukaan työpäivä kannattaa pyrkiä rakentamaan siten, että tuntee hallitsevansa työnsä. Töissä ei saisi tuntua, että kaikki vyöryy päälle.

- Yhteen asiaan kerrallaan keskittyminen auttaa siihen, ettei tule niin häslääntynyt olo. Monta asiaa yhtä aikaa tehdessä ei välttämättä saa hirveästi aikaan, vaan ainoastaan stressaantuu sähläämisestä, Laitinen sanoo.

Liian pitkiin työpäiviin ei saisi sortua.

- Mieti, kuinka tehokas olet, jos vain pitkität päivää, Metsänen toteaa.

Erota työ- ja vapaa-aika

Älylaitteiden aikakaudella töiden kotiin vieminen on helppoa, mutta töistä tulisi irrottautua vapaa-aikana myös pään sisällä.

- Työpäivän päätteeksi voisi ottaa pienen hetken ja tavallaan päättää työpäivän myös mielessään. Mieti, mitä olet tehnyt ja mitä seuraavana päivänä on luvassa. Yritä nähdä, missä onnistuit. Jos jotain jäi kesken, suunnittele, milloin teet ne asiat, etteivät ne jää pyörimään mieleen vapaa-aikana. Sitten voit siirtää ajatuksia siihen, mitä juttuja illalla on tiedossa, Metsänen listaa.

Työsähköposteista tulevat ilmoitukset voi myös ottaa kännykästä pois päältä.

- Voi pohtia, pitääkö itse huomaamattaan yllä toimintatapoja, joiden myötä on työasioissa kiinni, kuten katsoo kännykkää tai tekee illalla työjuttuja. Tulisi tukea tietoisesti sitä, että mieli olisi pääasiassa muissa asioissa kuin töissä.

Vapaa-ajalla sosiaaliset suhteet ovat tärkeitä palautumisen kannalta. Ennen kaikkea vapaalla tulisi tehdä hyvää oloa tuottavia asioita.

- Töissä joutuu tekemään asioita, joista ei välttämättä niin pidä. Niinpä vapaa-ajalla tulee tehdä juuri niitä asioita, joista itse pitää, vaikka siellä on varmasti myös niitä pakollisia kotitöitäkin, Metsänen sanoo.

"Sohvannurkka on välillä ok"

Myös sillä on väliä, miten työpäivän jälkeen pyrkii palautumaan. Laitisen mukaan palautumiskeinot riippuvat pitkälti työnkuvasta.

- Esimerkiksi hälyssä ja melussa työskentelevälle linnunlaulun kuunteleminen luonnossa on ehkä paras keino irrottautua työstä ja antaa mielen sekä kropan elpyä työstä. Istumatyössä taas istumisen tauottaminen ja vapaa-ajan liikunta ovat tärkeitä, jotta istumisessa kuormittuvat lihasryhmät elpyvät, Laitinen kertoo.

Vaikka työpäivän jälkeen olo olisi nuupahtanut, liikunta on yleensä makoilua parempi keino palautua.

- Olisi ihanaa, jos voisi sanoa, että jäädään kaikki sohvannurkkaan. Sekin on välillä ok, mutta liikunta kohottaa fyysistä kuntoa, vaikuttaa psyykkiseen jaksamiseen ja tukee hyvää unta, Metsänen toteaa.

(STT)




Seuraava >

<< Takaisin

Kommentoi uutista

Ladataan kommentteja, hetki...


Työsuojeluvaltuutettu.fi - Apua vastuulliseen ja tärkeään tehtävääsi